Tillverkning av hår-, skägg- och hudprodukter för Private Label – Scandinavian Hair Companys fokus

Vi gör en sak. Vi arbetar enbart med private label. Där ligger vårt fokus och det är det som gör att vi gör det riktigt bra.

Med erfarenheter från den lilla salongens eller eventets produkter till den globala kosmetikkedjans konceptuella lanseringar står vi bra rustade att med precision skapa just det varumärket och de produkter du vill få ut på marknaden. Vi hjälper dig hela vägen, från tanke till färdig produkt och till vidare innovationer i utvecklingen av ert koncept.

Skräddarsydda hår-, skägg- och hudprodukter. Du äger recepten.

En del av det unika med Scandinavian Hair Company som samarbetspartner är att vi skräddarsyr varje produkt efter dina önskemål, och att du som kund till fullo äger recepten. Det betyder också att du har en egen särskiljande och unik produkt, såväl gällande design som ingredienser.



Läs i detalj om hur det går till när vi tar fram dina private label produkter.

När vi tar fram dina produkter arbetar vi efter en kvalitetssäkrad process som grundar sig i GMP (Good Manufacturing Practice). Läs mer om GMP här.

Varje kund är unik, varför också varje process och samarbete är unikt, men det grundläggande ramverket för processen är enligt följande.

Planering och uppstart

Inledningsvis behöver vi diskutera, planera och informera varandra om dels själva produkten men också om andra grundläggande faktorer som är viktiga.
Detta sker via samtal och möten där vi t.ex. behandlar:

MÅLGRUPP

DISTRIBUTIONSKANALER

TYP AV PRODUKTER OCH OMFÅNG:

  • singelprodukt
  • en serie av produkter
  • utökad produktserie
  • hår (schampo, balsam, inpackning, balsamspray)
  • hårstyling (hårvax, hårgelé, hårolja, hårserum, aerosolprodukter, hårmist, saltvattenspray
  • skägg (olja, vax, schampo)
  • hud (lotion, olja, peeling, deostick, duschtvål, hudkräm, handkräm)

 

BUDGET

RIKTLINJER FÖR INGREDIENSER
Beroende på vad för produkt och varumärke vi ska skapa finns det en mängd olika aspekter att ta hänsyn till, och ingredienser att använda. 

  • nytt & innovativt 
  • traditionellt 
  • miljövänligt 
  • röd tråd genom hela serien 
  • lyxigt, t.ex. kaviarolja (som gör att håret känns väldigt mjukt) 
  • exotiskt 
  • nordiskt 
  • svenskt 
  • naturligt 
  • ekologiskt

 

CLAIMS & MÄRKNINGAR
Det finns olika märkningar att tillgå som kommunicerar om produkten t.ex. är parabenfri. Märkningar som tydliggör produktens fördelar och innehåll. 

Utveckling av koncept & design

Nu har vi kommit så långt i processen att vi vet vad du vill ha och den efterfrågade produkten är bestämd. Då händer följande:

PRODUKTSAMMANSÄTTNING  

  1. Vår kemist som är med i processen från början blandar ihop den efterfrågade produkten, som genomgår en intern kvalitetskontroll.
  2. Produkten skickas till er (kund).
  3. Kund testar produkten med sin referensgrupp (oftast frisörer). Som testpanel är fokusgrupper oberoende av varandra att föredra.
  4. OK från kund

 

FÖRPACKNINGSDESIGN
Förpackningen som tillsammans med designen är bäraren av varumärket är oerhört viktig och måste väljas med stor omsorg. Förpackningen har många funktioner, den ska bevara, den ska sälja, konkurrera med andra produkter i hyllan och kommunicera det ert varumärke ska stå för. Många gånger har du som kund en idé över hur du önskar att de ska se ut, du kanske t.o.m. har ett prov eller en bild att visa upp.
Avgörande för hur förpackningen ska se ut/förpackningsval är bl.a:

  • Vikter/volymer (t.ex. 250ml)
  • Antal förpackningar. Kvantiteterna styr ofta över vilka förpackningar som är lämpliga

 

ÖVRIGT
Andra faktorer att tänka på i samband med förpackning är om det är mest lämpligt med tub, flaska eller spray. Kanske måste det vara med en bipacksedel, kanske är det nödvändigt med en ytterförpackning/kapsel? I detta skede tittar vi igenom vilka alternativ som finns. Vi har ett 10-tal olika samarbetspartners över hela Europa som täcker in alla möjliga (och omöjliga) lösningar.

Designarbetet som sker parallellt utgår ifrån att signalera de värden ert varumärke ska stå för. Vi arbetar tätt tillsammans med dig och tar fram olika förslag på lösningar. En process som normalt pågår under ca 3 veckor inklusive korrektursvängar. Vi ansvarar också för korrektur och införande av INCI-lista (innehållsförteckning över produktens råvaror).

TESTER
För att kvalitetssäkra dina hår-, skägg- och hudvårdsprodukter fullt ut genomgår de ett antal olika tester:

  • stabilitetstest 
  • belastningstest (bakteriekontroll)
  • säkerhetsbedömning (ej skadligt för hud, eller på annat sätt farlig för kund)
  • kompabilitetstest (test av förpackning)

 

Produktion & leverans

Nu är det dags att producera produkterna och få ut dem på marknaden.
I det arbetet ingår bl.a.

  • Beställning av råvaror
  • Beställning av förpackningar och etiketter
  • Tillverkning av produkten
  • Fyllning av förpackning
  • Packning för transport
  • Distribution

Tider

Hela processen från första mötet till slutleverans är en parallell process. Tidsåtgången är beroende på produktens komplexitet, är det ett helt nytt recept eller är det kanske något av våra befintliga "på hyllan recept" vi ska producera? Mot bakgrund av det tar det normalt mellan 6 månader och upp till 1,5 år att utveckla din produkt. Vår flexibilitet är en av våra mest värdefulla styrkor vilket gör att det oftast kan gå fortare.

LANSERINGSKAMPANJ

Vi kan också erbjuda er hjälp med er lanseringskampanj, t.ex. point-of-purchase material. Vi gör det inte själv men vi samarbetar med IMCOM AB som har stor kunskap om shopper marketing och som ligger bakom flertalet lyckade varumärkesbyggen och lanseringar. Det betyder att ni kan få hjälp med att ta fram integrerade kommunikationslösningar i utvalda kanaler. Butik, web, socialt, film och print eller annat som kan vara mest lämpligt för just era målgrupper.



Ni hittar mer om IMCOM på www.imcom.se


Tillsammans skapar vi dina varumärken

Vår bredd och kunskap säkrar att vi kan hjälpa dig oavsett om du är ute efter produkter för hår, skägg eller hud.

Läs mer om våra produkter